نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام

اعمال سوخته


این سوگند مؤکّد شیطان دشمن آشکار ماست که:

«به یقین من بر مسیر صراط مستقیم تو خواهم نشست سپس از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و چپ آن ها در می آیم که در اینصورت اکثر آنان را شاکر نخواهی یافت.» (اعراف/۱۶)



و «صراط» نیست مگر راه ولایت، مسیر تمسّک و پیوند با اهل بیت و خدمت و سرسپردگی.

امام صادق(ع) فرمودند:

«صراط عبارت است از راهی به سوی معرفت پروردگار، و این راه دوتاست. یکی راه دنیا و دیگری راه آخرت. راه دنیا، شناختن و معرفت امام است و بر هرکس واجب می باشد که در دنیا امام خود را شناخته و اطاعت نماید و او را پیشوای خود دانسته و به راهنمائیش از صراطی که پل جهنم است به خوبی عبور کند. و هرکه در دنیا امام زمان خود را نشناسد، قدم هایش در صراط بلغزد و به جهنم واصل گردد.»(معانی الاخبار/ص۲۸/ح۱)

همچنین فرمودند:

«صراط مستقیم راهی است که خداوند به محمد(ص) و ذریّه ی او عطا فرموده است»(معانی الاخبار/ص۳۱/ح۷)

در طول تاریخ آنانی که به حقیقت و عظمت این شاهراه های روشن پی برده اند، همواره مسیر خدمت گزاری و بندگی این بزرگواران را بهترین شیوه و روش برای جدا نیافتادن و دورنماندن از آن ها یافته و به صلاح خود دیده اند که همه عمر ملتزم رکابشان بوده و غلامی و بندگی ایشان را عادت و شیوه ی خویش قرار دهند.

به همین سبب اصحاب نزدیک و پیروان راستین پیامبر(ص) و ائمه ی اطهار(ع) همواره تا جای امکان خود را به این خاندان نزدیک نموده و متکفل رفع حوائج و دستورات ایشان می گشتند.

اینک نمونه ی مجسم صراط مستقیم، امام عصر(عج) در میان ماست و حلقه ی تمسّک و سرسپردگی او در گوش ما.

امروزه نیز دقیق ترین و صادق ترین مصداق تمسّک و پیوند مودّت با ولّی زمان(عج)، خدمت گزاری و بندگی آن بزرگوار می باشد.

کما اینکه امام صادق(ع) سال ها قبل از ولادت ایشان آرزوی خویش را اینچنین بیان می فرمایند:

«اگر ایّام حیات او را در می یافتم، همه ی عمر خدمتگزاریش می نمودم»()

لذا برای ما بهترین حالت و نزدیک ترین موقعیّت به خداوند نیز زمانی خواهد بود که با تأسّی به مولایمان امام صادق(ع)، با همه ی وجود و تمام اعضاء و جوارج اعم از قلب و فکر و چشم و گوش و زبان و ... مشغول خدمت به مولای خویش(صراط مستقیم خداوند) باشیم و به هر میزان از این موقعیت و مسیر فاصله بگیریم و دور شویم، از آن بهترین حالات فاصله گرفته و دور شده ایم.

ایام خوش آن بود که با دوست به سر رفت

باقـی همه بـی حاصـلی و بـی خبـری بـود

حال آیا شیطان نسبت به این وضعیت ما بی تفاوت خواهد ماند و به ما اجازه ی ادامه ی بندگی خواهد داد؟!

آیا ما را از انجام وظیفه نسبت به ولی نعمت خویش منصرف نخواهد ساخت؟!

بی تردید او ما را در این مسیر رها نخواهد نمود، حا آنکه سوگند خورده که به هر حیله ای مانع از رسیدن دست رهروان به دامان راهنمایان آسمانیشان خواهد شد.

نباید فراموش کنیم که شیطان به عنوان بزرگترین و کینه توز ترین دشمن انسان، همه جا حضور دارد. تا وقتی زنده هستیم او در کمین ماست. بیمه ای وجود ندارد مگر آنکه بمیریم و او ما را رها کند.

شیطان رجیم در مراحل مختلف به سراغ آدمی آمده و در مسیر خدمت گزاری وی ایجاد اختلال کرده و مانع انجام آن می شود.

مرحله اول: پیش از شروع عمل

او تلاش می کند تا اعتقادات ما را از بین ببرد تا اساسا به فکر عمل نیفتیم و هیچ گونه برنامه ریزی انجام ندهیم.

از امام باقر(ع) ذیل آیه ۱۷ سوره اعراف «از پیش روی و از پشت سر و طرف راست و چپ آنان در می آیم تا بیشتر آنان را سپاس گزار نیابی» روایت شده که فرمودند:

«ای زراره! این رفتار شیطان برای شما و نظایر شما می باشد و دیگران فارق هستند و لازم نیست که شیطان از طرف راست و چپ برای اغوای آنها بیاید، بلکه خودشان گمراهند

و نیز فرمودند:

«مراد از من (بین ایدیهم) آنست که امر آخرت را بر آنها سهل و آسان گیرد و منظور از (من خلفهم) آنست که ایشان را وادار به جمع اموال و ثروت نموده و نگذارد که حقوق واجبه را بدهند تا آن مال برای ورثه بماند و (عن ایمانهم) فاسد نمودن دین آنها به زینت دادن معاصی و گمراه نمودن مردمان است به نیکو شمردن شک و شبه ظن. و غرض از (شمائلهم) دوست داشتن لذّات و غلبه ی شهوات و هوای نفس است بر ایشان (تفسیر جامع/ج۲/ص۴۸۴)

مرحله دوم: به هنگام شروع عمل

حال اگر شیطان موفق به فساد در اعتقادات ما نشد، همّت ما را هدف قرار می دهد و به روش های مختلف وسوسه کرده و با اشتغالات متفرقه حواس ما را از خدمت گزاری منحرف ساخته و سرگرم امور فرعی می کند.

مرحله سوم: در حین عمل

اگر فرد با همت قوی خود بر وسوسه ی شیطان پیروز شده و اقدام به شروع خدمت نماید باز شیطان دست از وی بر نداشته و همچنان در کنارش مانده و می کوشد با وسوسه های جدیدتری او را از ادامه ی راه منصرف ساخته و تصمیم خود را عوض کرده یا وی را دچار کسالت و بی حوصلگی نماید. و یا اینکه از راه یا روشی غیر صحیح به اجرای تصمیم خود پرداخته و به اصطلاح از مصالح ناجور برای کارکردن استفاده نماید.

و این همان نکته ای است که در دعای برای امام زمان(عج) به آن اشاره شده:

«و اعذنا من السامة و الکسل والفترة» (مفاتیح الجنان)

پناه ده ما را از خستگی و دلتنگی و بی میلی و سستی

و یا اینکه در ادعیه ماه مبارک رمضان چنین آمده:

«الهم اذهب عنی فیه نعاس و الکسل و السامة و الفترة والقسوة و الغفلة»

پروردگارا از من بردار چرت و کسالت و بی حوصلگی و دلتنگی و سخت دلی و غفلت را


حال اگر شیطان نتوانست مانع شروع عمل شود یا در حین انجام آن فرد را منصرف کرده، یا در شیوه و راه و روش کار ایجاد انحراف نماید، این بار به سلاح ریاکاری روی آورده و اخلاص فرد را نشانه می گیرد و مانع از خدمت گزاری خالصانه می گردد و چه بسا به کارهایی وا می دارد که اعمال نیک را از بین ببرد و بسوزاند.


مرحله ی چهارم: بعد از عمل

اگر انسان به توفیق الهی مراحل خدمتگزاری را با اخلاص و شرایط کامل به پایان ببرد باز هنوز از خطر شیطان در امان نمی باشد. این دشمن حیله گر همچنان به سراغش می آید تا این بار با ترفندهایی متفاوت اعمال انجام شده و پایان یافته را تباه نماید و به اصطلاح موجب هبط حسنات گردد.

در روایت هست روزی پیامبر(ص) به اصحاب فرمودند: اگر کسی لا اله الا الله بگوید خداوند در بهشت درختی به او خواهد داد. یکی از حاضرین به او گفت: به این ترتیب ما چقدر درخت در بهشت داریم. حضرت پاسخ دادند: به شرط آنکه آتشی نفرستی و آنها را نسوزانی.

شیطان با وسوسه های خود اعمال مردم را «هباء منثورا» می کند. یکی از وسوسه هایی که او به قلب آدمی می کند اینست که به فرد القاء می نماید برای کسب رضای خداوند و نایل شدن به سعادت، مداومت بر تعدادی از امور مشخص کافی است و پرداختن به همه ی اعمال چندان ضرورتی ندارد، یا لااقل از اهمیت بالایی برخوردار نیست. حال اگر به وسوسه ی خود موفق شود می تواند شخص را به کارهای فرعی سرگرم و از امور مهم و اصلی غافل سازد و یا لااقل آن امور را در نظرش از اهمیت بیاندازد. به این ترتیب بدون آنکه وسوسه ی زیادی روی فرد داشته باشد به راحتی او را از خدمت گزاری و انجام وظیفه منحرف می سازد و مسؤلیت اساسی او را تعطیل نماید.

نتیجه اینکه اگرچه بهترین حالت برای انسان وضعیت خدمتگزاری به خدا از طریق اطاعت ولی معصوم بخصوص امام زمان(عج) است، لکن مسیر آن آسان نبوده و شیطان دم به دم مراقب افراد بوده و در هر مرحله ای از کار حیله ای متناسب با آن بکار گرفته و مانع از به سلامت پایان بردن تکالیف می گردد.

لذا ما باید هشیار باشیم تا با «اعمال سوخته» وارد محشر نگردیم. یعنی ضروری است ما نیز دم به دم به امام زمان (عج) التجاء نموده و به او پناهنده شویم تا ما را از وسوسه های شیطان رجیم نجات داده و در انجام وظیفه ی بندگیمان یاری نماید. ان شاءالله.

منوی اصلی

ذره بین

شیطان برای شکار، کمند ها دارد. از دام ها و کمند های او بپرهیزید. پرسیدند: آنها چیست؟ فرمود: کمندهایش، جلوگیری از نیکی با برادران و دام هایش، خواب در وقت نماز واجب است. تحف العقول (ترجمه احمد جنتی)، ص ۴۸۳ امام صادق(ع)