نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام

بهترین پناهگاه قسمت شانزدهم

 

اللَّهُمَّ وَاهْزِمْ جُنْدَهُ، وَأَبْطِلْ كَيْدَهُ وَاهْدِمْ كَهْفَهُ، وَأَرْغِمْ أَنْفَهُ

بار خدايا لشگرش (كارگزارانش از انس و جنّ) را شكست ده، و مكرش را بى‏بهره گردان، و پناهگاهش را ويران ساز، و بينيش را بخاك مال (خوارش گردان)

لغات این عبارت:

هزم‏: اصل‏ هَزْم‏ گرفتن چيزى محكم در دست تا اينكه شكسته شود (در اثر فشردن آن) و بخاطر خشكى و فرسودگى مثل- پوست و چرم خشك كه مى‏تركد يا تركيدن پوست هندوانه و خربزه

ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج‏4، ص: 520

قاموس قرآن، ج‏6، ص: 171

كيد: حيله. تدبير. راغب ميگويد:

كيد نوعى حيله است گاهى مذموم و گاهى ممدوح باشد هر چند در مذموم بيشتر است همينطور است استدراج و مكر كه گاهى ممدوح باشند.

قاموس قرآن، ج‏6، ص: 172

هزم‏: شكست دادن. فَهَزَمُوهُمْ‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ‏ بقره:251. آنها را بيارى خدا شكست دادند و داود جالوت را كشت.

قاموس قرآن، ج‏7، ص: 155

جُنْدَهُ: به سپاهى و لشكر- جُنْد گويند.

جمع جند- أَجْنَاد و جُنُود است در آيات زير بصورت جمع آمده:

(وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ‏- 95/ شعراء) و (وَ ما يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ- 31/ مدثّر) و (اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها- 9/ احزاب) در آيه اخير جنود- اوّل كفّارند و جنود دوّم كه آنها را نديده‏اند فرشتگانند.

ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج‏1، ص:42

أَبْطِلْ: فعل امر از ریشه إبطال

إبطال‏: فاسد كردن يا نابود كردن چيزى است به حقّ يا باطل.

ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج‏1، ص: 281

قاموس قرآن، ج‏7، ص: 142

بطل: باطل: ناحق. و آن چيزى است كه در مقام فحص ثبات ندارد و در فعل و قول بكار ميرود (مفردات).

باطل آنست كه در قضاوت عمومى مضمحل ميشود و بشر در عين ابتلا بباطل بمضرّ و نا حق بودن آن حكم ميكند.

«فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ‏ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» اعراف: 118، حق ثابت شد و جاى خود را گرفت و ناحق بودن آنچه ساحران ميكردند آشكار شد.

فرهنگ ابجدى ؛ متن ؛ ص187

بَطَلَ‏- بُطْلًا و بُطُولًا و بُطْلاناً: آن حكم باطل شد، تباه شد، ضايع شد

اهدِم: از ریشه هدم‏

وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ‏ لَهُدِّمَتْ‏ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ ... حج:40

هدم بمعنى شكستن و خراب كردن است يعنى: اگر نه اين بود كه خدا بعضى از مردم را ببعضى دفع ميكند، هر آينه صومعه‏ها و كليساها و معابد يهود و مساجد منهدم و خراب ميشدند.

هَدْم‏ :خراب شدن ساختمان، هَدَمْتُهُ‏ هَدْماً- ويرانش كردم. هَدَمٌ‏- همان ويران شده است كه بطور استعاره ميگويند- دمٌ‏ هَدْمٌ‏- خونى كه به هدر رفته است-

ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج‏4، ص: 503

كهف: غار وسيع. و اگر كوچك باشد بآن غار گويند نه كهف. چنانكه در قاموس و مجمع است ولى راغب آنرا مطلق غار گفته است در عبارت صحاح، قاموس، مصباح و اقرب قيد

‏ قاموس قرآن، ج‏6، ص: 154

الكَهْف‏- ج‏ كُهُوف‏: غار، پناهگاه.

فرهنگ ابجدي عربي فارسي، متن، ص: 739

أَرْغِمْ أَنْفَهُ: رغام بفتح راء بمعنى خاك نرم است (راغب) مجمع و اقرب آنرا مطلق خاك گفته‏اند «رَغِمَ‏ أَنْفُ فُلَانٍ» يعنى بينى‏اش بخاك افتاد «أَرْغَمَ‏ اللَّهُ أَنْفَهُ» خدا بينى‏اش را بخاك ماليد.

قاموس قرآن، ج‏3، ص: 108

در قرآن کریم  لشکریان  شیطان به صورت جمع یاد شده  آنجا که می فرماید :  وَ جُنُودُ إِبْليسَ أَجْمَعُونَ (شعراء/95)

وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ‏ و بدوزخ انداخته شوند لشگريان‏ ابليس كه متابعان وي هستند از عصاة جن و انس و اعوان و فرزندان او أَجْمَعُونَ‏ همه ايشان

خلاصة المنهج، ج‏4، ص: 85

*****

 


بار خدايا، لشكرش بشكن، كيدش باطل نماى، پناهگاهش ويران ساز و بينى‏اش بر خاك مال.

در این عبارت از دعای شریف که به آموزش مولایمان امام سجاد علیه السلام می خوانیم  در حقیقت از خداوند برای مقابله ای همه جانبه و فراگیر در قبال شیطان و حزب وسپاهش  یاری می طلبیم . اگر این دعا رابا مداومت و توجه خوانده و از صاحبمان امام زمان علیه السلام برای تاثیر گذاری آن استمداد بگیریم، دست شیطان از زندگی ما کوتاه شده و راه نفوذش بسته خواهد شد.

وَ اهْزِمْ جُنْدَهُ، لشکریان شیطان کیستند؟

جنود و لشکریان شیطان با تعابیر مختلفی  یاد شده  هم انسانها و هم از جنیان  و مخلوقاتی غیر از این دو نیز در زمره لشکر ابلیس نام برده شده اند و  هر موجودی که در جهت اهداف شیطانی ابلیس  به او کمکی برساند  می تواند از سپاهیان  و کارگزاران او باشد.

بعلاوه گاهی از واژه جیش الشیطان و یا حزب الشیطان نیز برای همین مفهوم استفاده گردیده  است.

نویسنده کتاب رياض السالكين (شارح صحیفه سجادیه ) جٌند را اعوان و انصار معنی کرده ، خواه از انسانها باشد خواه از جن به طور کلی هر کس که با حق مخالفت کرده و از شیطان تبعیت کند و او را درمسیر تلبیس تقویت نماید.

از حضرت علی علیه السلام نقل گردیده :

 حلقه ‏هاى زنجير خود بزرگ بينى را از گردن باز كنيد، و تواضع و فروتنى را سنگر ميان خود و شيطان و لشكريانش قرار دهيد، زيرا شيطان از هر گروهى لشكريان‏ و يارانى سواره و پياده دارد.

نهج البلاغة / ترجمه دشتى ؛ ؛ ص385

حضرت رضا (ع) از پدران خود از امير المؤمنين (ع) روايت كرده است كه آن جناب فرمود:

رسول خدا (ص) فرمود هر كس بخواهد كه در كشتى نجات سوار شود و به دستگيره مستحكم دست زند و بريسمان محكم خدا چنگ زند بايد على (ع) را بعد از من دوست دارد و دشمن او را دشمن دارد و بائمه هدا از فرزندان او اقتدا كند و متابعت ايشان نمايد چه ايشان جانشينان و اوصياء من باشند و حجتهاى خدا باشند بر خلق او بعد از من و آقايان امت من باشند و كشنده باشند پرهيزكاران را بسوى بهشت لشكر ايشان لشكر منند و لشكر من لشكر خدا است و لشكر اعداء ايشان لشكر شيطان‏ باشند.

عيون أخبار الرضا عليه السلام / ترجمه آقا نجفى، ج‏1، ص: 220

در جای دیگری در مورد خشم که یکی از صفات نکوهیده و ناپسند است این تعبیر بکار رفته است :

و از خشم بپرهيز- و خود را از آن برهان- كه خشم سپاهى است بزرگ از سپاهيان‏ شيطان‏، و السّلام.

(نهج البلاغة / ترجمه شهيدى، متن، ص: 354)

قرآن کریم در مورد عاقبت و پایان این سپاهیان فرموده وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ (شعرا آیه 95)

وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ‏: و به جهنم انداخته شود لشگرهاى شيطان همه آنها، يعنى پيروان او از كفار و گناهكاران.

حضرت صادق عليه السّلام فرمود:

محبوب‏ترين بندگان نزد خداوند متعال مردى است كه در گفتارش راستگو و نمازگزار باشد واجبات خدا را انجام دهد و امانتها را اداء نمايد، بعد فرمود: هر كس امانتى را به صاحبش برگرداند هزار بند از بندهاى آتش را از گردنش باز مى‏كند. اينك امانت‏ها را اداء كنيد، و بدانيد هر كس محل امانتى واقع شد شيطان‏ هزار نفر از لشكريان‏ خود را به او موكل مى‏كند تا وی را وسوسه كنند و نگذارند امانت را برگرداند، در اين جا بايد خداوند از امانت گير محافظت كند و الا شياطين بسيار خطرناك هستند

مشكاة الأنوار / ترجمه عطاردى، ص: 47

همچنین از دیگر صفاتی که به عنوان لشکر شیطان در وجود انسان جای گرفته هوای نفس را می توان نام برد

 العقل صاحب جيش الرّحمن، و الهوى قائد جيش الشّيطان، و النّفس متجاذبة بينهما فأيّهما غلب كانت فى حيّزه.

عقل سردار لشكر پروردگار است، و هوى و خواهش كشنده لشكر شيطان‏، و نفس كشيده شونده ميانه ايشان، پس هر يك از ايشان غالب شوند نفس خواهد بود در جايگاه آن.

شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم ؛ ج‏2 ؛ ص137

در ادامه از خداوند می خواهیم که حیله شیطان را که چه بسا ما از پیچیدگی آن بی خبر باشیم باطل نماید و  مخفیگاه های ناشناخته اش را نابود نماید و بینی او را در حالی که تصور می کند بندگان خداوند را  در بند کشیده و به فریب آنها موفق گردیده به خاک ذلت و خواری مالید و ذلیل  و حقیر سازد.

منوی اصلی

ذره بین

هرگاه بنده سجده ی خود را طولانی می کند ابلیس ناله سر می دهد که ای وای! او اطاعت کرد، اما من عصیام ورزیدم. او سجده کرد، اما من ابا کردم.

(کافی، ج۳، ص۲۶۴)
امام صادق(ع)