نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام

بهترین پناهگاه قسمت شانزدهم

 

اللَّهُمَّ وَاهْزِمْ جُنْدَهُ، وَأَبْطِلْ كَيْدَهُ وَاهْدِمْ كَهْفَهُ، وَأَرْغِمْ أَنْفَهُ

بار خدايا لشگرش (كارگزارانش از انس و جنّ) را شكست ده، و مكرش را بى‏بهره گردان، و پناهگاهش را ويران ساز، و بينيش را بخاك مال (خوارش گردان)

لغات این عبارت:

هزم‏: اصل‏ هَزْم‏ گرفتن چيزى محكم در دست تا اينكه شكسته شود (در اثر فشردن آن) و بخاطر خشكى و فرسودگى مثل- پوست و چرم خشك كه مى‏تركد يا تركيدن پوست هندوانه و خربزه

ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج‏4، ص: 520

قاموس قرآن، ج‏6، ص: 171

كيد: حيله. تدبير. راغب ميگويد:

كيد نوعى حيله است گاهى مذموم و گاهى ممدوح باشد هر چند در مذموم بيشتر است همينطور است استدراج و مكر كه گاهى ممدوح باشند.

قاموس قرآن، ج‏6، ص: 172

هزم‏: شكست دادن. فَهَزَمُوهُمْ‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ‏ بقره:251. آنها را بيارى خدا شكست دادند و داود جالوت را كشت.

قاموس قرآن، ج‏7، ص: 155

جُنْدَهُ: به سپاهى و لشكر- جُنْد گويند.

جمع جند- أَجْنَاد و جُنُود است در آيات زير بصورت جمع آمده:

(وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ‏- 95/ شعراء) و (وَ ما يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ- 31/ مدثّر) و (اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها- 9/ احزاب) در آيه اخير جنود- اوّل كفّارند و جنود دوّم كه آنها را نديده‏اند فرشتگانند.

ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج‏1، ص:42

أَبْطِلْ: فعل امر از ریشه إبطال

إبطال‏: فاسد كردن يا نابود كردن چيزى است به حقّ يا باطل.

ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج‏1، ص: 281

قاموس قرآن، ج‏7، ص: 142

بطل: باطل: ناحق. و آن چيزى است كه در مقام فحص ثبات ندارد و در فعل و قول بكار ميرود (مفردات).

باطل آنست كه در قضاوت عمومى مضمحل ميشود و بشر در عين ابتلا بباطل بمضرّ و نا حق بودن آن حكم ميكند.

«فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ‏ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» اعراف: 118، حق ثابت شد و جاى خود را گرفت و ناحق بودن آنچه ساحران ميكردند آشكار شد.

فرهنگ ابجدى ؛ متن ؛ ص187

بَطَلَ‏- بُطْلًا و بُطُولًا و بُطْلاناً: آن حكم باطل شد، تباه شد، ضايع شد

اهدِم: از ریشه هدم‏

وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ‏ لَهُدِّمَتْ‏ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ ... حج:40

هدم بمعنى شكستن و خراب كردن است يعنى: اگر نه اين بود كه خدا بعضى از مردم را ببعضى دفع ميكند، هر آينه صومعه‏ها و كليساها و معابد يهود و مساجد منهدم و خراب ميشدند.

هَدْم‏ :خراب شدن ساختمان، هَدَمْتُهُ‏ هَدْماً- ويرانش كردم. هَدَمٌ‏- همان ويران شده است كه بطور استعاره ميگويند- دمٌ‏ هَدْمٌ‏- خونى كه به هدر رفته است-

ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج‏4، ص: 503

كهف: غار وسيع. و اگر كوچك باشد بآن غار گويند نه كهف. چنانكه در قاموس و مجمع است ولى راغب آنرا مطلق غار گفته است در عبارت صحاح، قاموس، مصباح و اقرب قيد

‏ قاموس قرآن، ج‏6، ص: 154

الكَهْف‏- ج‏ كُهُوف‏: غار، پناهگاه.

فرهنگ ابجدي عربي فارسي، متن، ص: 739

أَرْغِمْ أَنْفَهُ: رغام بفتح راء بمعنى خاك نرم است (راغب) مجمع و اقرب آنرا مطلق خاك گفته‏اند «رَغِمَ‏ أَنْفُ فُلَانٍ» يعنى بينى‏اش بخاك افتاد «أَرْغَمَ‏ اللَّهُ أَنْفَهُ» خدا بينى‏اش را بخاك ماليد.

قاموس قرآن، ج‏3، ص: 108

در قرآن کریم  لشکریان  شیطان به صورت جمع یاد شده  آنجا که می فرماید :  وَ جُنُودُ إِبْليسَ أَجْمَعُونَ (شعراء/95)

وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ‏ و بدوزخ انداخته شوند لشگريان‏ ابليس كه متابعان وي هستند از عصاة جن و انس و اعوان و فرزندان او أَجْمَعُونَ‏ همه ايشان

خلاصة المنهج، ج‏4، ص: 85

*****

 


بار خدايا، لشكرش بشكن، كيدش باطل نماى، پناهگاهش ويران ساز و بينى‏اش بر خاك مال.

در این عبارت از دعای شریف که به آموزش مولایمان امام سجاد علیه السلام می خوانیم  در حقیقت از خداوند برای مقابله ای همه جانبه و فراگیر در قبال شیطان و حزب وسپاهش  یاری می طلبیم . اگر این دعا رابا مداومت و توجه خوانده و از صاحبمان امام زمان علیه السلام برای تاثیر گذاری آن استمداد بگیریم، دست شیطان از زندگی ما کوتاه شده و راه نفوذش بسته خواهد شد.

وَ اهْزِمْ جُنْدَهُ، لشکریان شیطان کیستند؟

جنود و لشکریان شیطان با تعابیر مختلفی  یاد شده  هم انسانها و هم از جنیان  و مخلوقاتی غیر از این دو نیز در زمره لشکر ابلیس نام برده شده اند و  هر موجودی که در جهت اهداف شیطانی ابلیس  به او کمکی برساند  می تواند از سپاهیان  و کارگزاران او باشد.

بعلاوه گاهی از واژه جیش الشیطان و یا حزب الشیطان نیز برای همین مفهوم استفاده گردیده  است.

نویسنده کتاب رياض السالكين (شارح صحیفه سجادیه ) جٌند را اعوان و انصار معنی کرده ، خواه از انسانها باشد خواه از جن به طور کلی هر کس که با حق مخالفت کرده و از شیطان تبعیت کند و او را درمسیر تلبیس تقویت نماید.

از حضرت علی علیه السلام نقل گردیده :

 حلقه ‏هاى زنجير خود بزرگ بينى را از گردن باز كنيد، و تواضع و فروتنى را سنگر ميان خود و شيطان و لشكريانش قرار دهيد، زيرا شيطان از هر گروهى لشكريان‏ و يارانى سواره و پياده دارد.

نهج البلاغة / ترجمه دشتى ؛ ؛ ص385

حضرت رضا (ع) از پدران خود از امير المؤمنين (ع) روايت كرده است كه آن جناب فرمود:

رسول خدا (ص) فرمود هر كس بخواهد كه در كشتى نجات سوار شود و به دستگيره مستحكم دست زند و بريسمان محكم خدا چنگ زند بايد على (ع) را بعد از من دوست دارد و دشمن او را دشمن دارد و بائمه هدا از فرزندان او اقتدا كند و متابعت ايشان نمايد چه ايشان جانشينان و اوصياء من باشند و حجتهاى خدا باشند بر خلق او بعد از من و آقايان امت من باشند و كشنده باشند پرهيزكاران را بسوى بهشت لشكر ايشان لشكر منند و لشكر من لشكر خدا است و لشكر اعداء ايشان لشكر شيطان‏ باشند.

عيون أخبار الرضا عليه السلام / ترجمه آقا نجفى، ج‏1، ص: 220

در جای دیگری در مورد خشم که یکی از صفات نکوهیده و ناپسند است این تعبیر بکار رفته است :

و از خشم بپرهيز- و خود را از آن برهان- كه خشم سپاهى است بزرگ از سپاهيان‏ شيطان‏، و السّلام.

(نهج البلاغة / ترجمه شهيدى، متن، ص: 354)

قرآن کریم در مورد عاقبت و پایان این سپاهیان فرموده وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ (شعرا آیه 95)

وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ‏: و به جهنم انداخته شود لشگرهاى شيطان همه آنها، يعنى پيروان او از كفار و گناهكاران.

حضرت صادق عليه السّلام فرمود:

محبوب‏ترين بندگان نزد خداوند متعال مردى است كه در گفتارش راستگو و نمازگزار باشد واجبات خدا را انجام دهد و امانتها را اداء نمايد، بعد فرمود: هر كس امانتى را به صاحبش برگرداند هزار بند از بندهاى آتش را از گردنش باز مى‏كند. اينك امانت‏ها را اداء كنيد، و بدانيد هر كس محل امانتى واقع شد شيطان‏ هزار نفر از لشكريان‏ خود را به او موكل مى‏كند تا وی را وسوسه كنند و نگذارند امانت را برگرداند، در اين جا بايد خداوند از امانت گير محافظت كند و الا شياطين بسيار خطرناك هستند

مشكاة الأنوار / ترجمه عطاردى، ص: 47

همچنین از دیگر صفاتی که به عنوان لشکر شیطان در وجود انسان جای گرفته هوای نفس را می توان نام برد

 العقل صاحب جيش الرّحمن، و الهوى قائد جيش الشّيطان، و النّفس متجاذبة بينهما فأيّهما غلب كانت فى حيّزه.

عقل سردار لشكر پروردگار است، و هوى و خواهش كشنده لشكر شيطان‏، و نفس كشيده شونده ميانه ايشان، پس هر يك از ايشان غالب شوند نفس خواهد بود در جايگاه آن.

شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم ؛ ج‏2 ؛ ص137

در ادامه از خداوند می خواهیم که حیله شیطان را که چه بسا ما از پیچیدگی آن بی خبر باشیم باطل نماید و  مخفیگاه های ناشناخته اش را نابود نماید و بینی او را در حالی که تصور می کند بندگان خداوند را  در بند کشیده و به فریب آنها موفق گردیده به خاک ذلت و خواری مالید و ذلیل  و حقیر سازد.

منوی اصلی

ذره بین

همانا ابلیس دارای سرمه، لیسیدنی و بوئیدنی می باشد. و اما سرمه ی او چرت است، لیسیدنی او دروغگویی و بوئیدنی او کبر و غرور می باشد.

(بحار ج۶۰، ص۲۴۲)
پیامبر اکرم(ص)