نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام

بسم الله الرحمن الرحیم

پیرامون شیطان(۲)


همانطور که در بحث پیشین اشاره گردید شیطان همواره شیعیان و دوستداران اهل بیت ع را مورد توجه و هدف قرار می دهد.

هدف او اولیا و دوستان اهل بیت ع هستند. لذا بیش ازهمه شیعیان باید توجه کنند، چون شیطان قسم خورده که :

«قالَ فَبِما أَغْوَیْتَنی‏ لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقیمَ» ( الأعراف: 16)

گفت: اکنون که مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها کمین مى کنم!



پس قصد اصلی او اولیا ئ ماست.

لَقَدْ جَلَّتِ الْآخِرَةُ فِی أَعْیُنِهِمْ

ما آخرت را در چشم آنها عظیم جلوه داده، لذا جز آن را اراده نمی کنند؛ هدفشان کسب درجات عالی بهشت است و اعتنائی به شیطان ندارند بنابراین خود را در معرض او قرار نمی دهند.

واقعیت این است که شیطان موجود عجیب و غریبی است درّاک، زیرک و بسیار با تجربه که در رد و مذمتش آیات بسیاری نازل شده است.

باز در کتاب شریف بحار از حضرت امام صادق (علیه السلام) روایتی نقل شده است که:

    ۱- سلطنی علی ولد آدم:

    شیطان از خدا تقاضا کرد که او را بر بنی آدم تسلط دهد تا بتواند القائات باطلی را که مایل است در قلب آن ها بیندازد.

۲- لا یولد لهم ولدٌ الاّ ولی اثنان:

همچنین به خدا گفت: هر فرزند آدمی که متولد می شود برای من ( شیطان) دو تا متولد شود لذا هر یک از افراد بشر دو شیطان دارد.

پس ما منفرد نیستیم، مجموع نفس و دو ملک و دو شیطان روی هم پنج واحدیم.

نقل است که پیامبر فرمودند: «ما منکم من احد الّا و له شیطان، قالوا و انت یا رسول اللَّه؟ قال و انا الّا انّ اللَّه عزّ و جلّ اعاننى علیه فاسلم، فلا یأمرنى الّا بخیر».

رسول اکرم (ص) به مردم فرمود: هیچ یک از شما نیست مگر آن که در باطن خود شیطانى دارد، عرض کردند یا رسول اللَّه آیا براى شما هم شیطانى است؟ فرمود بلى، براى من هم، جز آنکه خداوند مرا یارى کرده و شیطانم تسلیم من شده است و غیر از نیکى و خیر از من خواهشى نمی کند.

شیطان من به دست من اسلام آورده است، تسلیم من است و ذره ای بر من تسلط ندارد. در هیچ جا از او تبعیت نمی کنم.. مانند خون در تمام شراشر وجود من جریان دارد، اذن یافته در اعماق روح و جسمشان جریان پیداکند.(الحدیت-روایات تربیتى/ج‏3/ ص 302)

۳- أَرَاهُمْ وَ لَا یَرَوْنِی:

درخواست نمود در غیب و از دیدگان بشر ناپیدا باشد ولی در عین حال خودش پیوسته ناظر ایشان باشد.

۴- أَتَصَوَّرُ لَهُمْ فِی کُلِّ صُورَةٍ شِئْتُ:

به هر شکل خواست در بیاید، به شکل انسان و... همان گونه که نسبت به انبیاء در هر قالبی ظاهر شده و سخن گفته است. در مواقع حساس نیز عملی را انجام داده و مقدمه انحراف میلیاردها نفر را فراهم نموده است.

۵- قَالَ یَا رَبِّ زِدْنِی:

خدایا چیزی اضافه تر ببخش. خطاب رسید در قلب بعضی فرزندان آدم برای تو لانه قرار می دهم. این گونه است که گاه می بینی در قلب وجود کسی لانه کرده و تمام کارهای او از وسوسه های شیطان الهام می گیرد. مثل افراد پلیدی که از صبح تا شب از آن ها شر می بارد. بدین گونه جبران عبادت های طولانی اش می شود.

از خداوند در این موارد اذن گرفت و گفت:

قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ - إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ (ص/83)

گفت: «به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد، (82) مگر بندگان خالص تو، از میان آنها!» (83)

ادامه دارد....


منوی اصلی

ذره بین

همواره آغاز پیدایش فتنه ها، پیروی از هوس های آلوده و احکام و قوانین مجعول و اختراعی است; احکامی که با کتاب خدا مخالفت دارد، و جمعی بر خلاف آئین حق به حمایت از آن بر می خیزند.
اگر باطل از حق کاملا جدا می گردید بر آنان که پی جوی حقیقتند پوشیده نمی ماند،
و چنانچه حق از باطل خالص می شد، زبان معاندان از آن قطع می گردید،
ولی قسمتی از حق و قسمتی از باطل را می گیرند و به هم می آمیزند، اینجاست که شیطان بر دوستان خود چیره می شود و تنها آنان که مورد رحمت خدا بوده اند نجات می یابند.

نهج البلاغه، کلام ۵۰
حضرت امیرالمومنین علی (ع)